Den 1 januari trädde en ny spellag i kraft i Sverige. Lagen innebär bland annat att bettingsidor som är verksamma i Sverige också måste ha en svensk licens.

Reklamen får ministern att reagera

Den nya spellagen innebär bland annat att måttfullhet ska beaktas vid marknadsföring av spel och spelbolag. Reklamen som spelbolagen skapar får inte vara aggressiv och måste dessutom säkras som återhållsamma. Det är framförallt bettingsidor utan registrering som gör mest reklam just nu där man marknadsför de otroligt snabba uttagen och hur enkelt det är att börja spela. Den stora mängden spelreklam som just nu cirkulerar i olika TV-kanaler och streamingtjänster har fått civilminister Ardalan Shekarabi att reagera. På torsdag, mitt under självaste alla hjärtans dag kallar han till möte med de spelbolagen som har svensk licens:

­- Jag kallar nu till mig spelbranschen för att säga: Sköt er! Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, säger Ardalan Shekarabi till SVT.

Hårdare straff

Den nya lagen ger också utrymme för att hårdare straff och åtgärder kan vidtas om ett spelbolag inte följer reglerna för licensen. Licensen kan även återkallas om inga rättelser från förelägganden vidtas. Civilministern utesluter heller inte att skärpa lagstiftningen ytterligare om inte spelreklamen i framtiden blir mindre aggressiv och mer måttlig.

– Om branschen inte klarar av att ta sitt ansvar och iaktta måttfullhet i reklam för spel så tvekar jag inte att gå vidare med skarpare, tvingande åtgärder, berättar Ardalan Shekarabi vidare för SVT.